تکین وب | آموزش برنامه نویسی
تکین وب | آموزش برنامه نویسی

آموزش کامل مدیریت سرور(جلسه سوم)

۷ شهریور ۱۳۹۴

در جلسات گذشت به این موضوع اشاره کردیم که سرور مجازی از تقسیم بندی سرور اختصاصی به وجود می آید و همچنین گفتیم که این تقسیم بندی را نرم افزار های مجازی ساز انجام میدهند.

در جلسه ی اول نام چند مجازی ساز را ذکر کردیم که اینجا به ویژگی های این نرم افزار ها اشاره میکنیم:

VMWare : این مجازی ساز برای سرور های مجازی کرنل های (هسته ی سیستم عامل) کاملا اختصاصی در نظر میگیرد  و همچنین امکان اور سل (oversell) کردن هارد دیسک در این مجازی ساز نمیباشد.

oversell کردن هارد دیسک این امکان را به فروشنده میدهد که میتواند مقدار هارد بیشتری نسب به هارد اصلی سرور خود به فروش برساند.برای مثال اگر هارد سرور اختصاصی، ۱۰۰ گیگ باشد مالک سرور میتواند ۲۰۰ گیگ هارد به فروش رساند در حالی که هارد اصلی ۱۰۰ گیگ میباشد و در صورتی که کاربر این صد گیگ را مصرف کرد فروشده موظف است هارد سرور خود را افزایش دهد. در واقعا این امر به نفع فروشنده میباشد که میتواند بیشتر از هارد اصلی خود به فروش رساند و مطمئنا به ضرر خریدار است ، چون عملا هاردی با فضای ۲۰۰ گیگ وجود ندارد.

یکی از ویژگی های دیگر این مجازی ساز این است که تعداد هسته های هر سرور اختصاصی نمیتواند بالای ۲ باشد.

این برنامه هم بر روی سرور های ویندوز و هم لینوکس قابل نصب میباشد.

 

 

OpenVZ : کرنل اختصاصی به سرور ارائه نمیدهد و برای سرور های لینوکس قابل استفاده است این مجازی ساز معمولا به همراه پنل Hyper vm نصب میشود.

علارغم مجازی ساز Vmware منابع اختصاصی به سرور اختصاص نمی دهد و منابعش را بین سرور های مجازی به اشتراک میگذارد.

در یک مقایسه کلی بین Vmware و OpenVZ میتوان گفت که Vmware سروری مجازی ای که میسازد دقیقا همانند یک سرور اختصاصی هست با منابع اختصاصی، ولی OpenVZ منابعش را بین سرور ها به اشتراک میگذارد و هر سروری بسته به نیاز خود از منابع استفاده میکند.

 

Hyper vm: هایپر وی یک مجازی ساز نیست و اغلب به اشتباه به عنوان مجازی ساز تصور میشود. هایپر وی یک پنل برای مجازی سازهایی چون OpenVz  و Xen تلقی میشود که با امکانات جالب کار با مجازی سازها را آسان کرده است. ( Hyper vm  اغلب با Hyper v که یک مجازی ساز میباشد، به اشتباه یک مجازی ساز معرفی می شود)

من علاقه ی شدیدی به VMware دارم و به نظر من این مجازی ساز ویژگی های بهتری نسبت به مجازی ساز های دیگر دارد و به همین دلیل آموزش های لازم را با این نرم افزار ارائه میدهم ولی در اصل قضیه، انتخاب مجازی ساز بستگی به نیاز ما دارد و ممکن است فردی OpenVZ را برای کار خود مناسب بداندو یا حتی Xen یا Hyper v .

در جلسات بعدی روش نصب سیستم عامل در مجازی ساز را بررسی خواهیم کرد…

 

در ضمن اگر اینستاگرامی هستید حتما @Takinweb را فالو کنید….

درباره ی کمال قره جه لو

دیدگاه ها

دیدگاه خود را به ما بگویید.

کلیه ی حقوق مادی و معنوی مطالب متعلق به سایت تکین وب می باشد و کپی برداری و بازنشر آن بدون ذکر منبع کاری غیر حرفه ای و غیر اخلاقی و قابل پیگرد قانونی خواهد بود.
کانال تلگرام تکین وب