تکین وب | آموزش برنامه نویسی
تکین وب | آموزش برنامه نویسی

پروتکل http و https چیست؟

دسته بندی : آموزش شبکه, متفرقه
۲۴ آذر ۱۳۹۴

پروتکل یک قرارداد در نحوه انتقال اطلاعات بین شبکه های کامپیوتری است و نوع عملیات لازم برای انتقال یا دریافت یک پیام را نیز مشخص می کند.

در واقع دو یا چند کامپیوتر به کمک پروتکل می توانند باهم در ارتباط باشند.

پروتکل ها انواع مختلفی دارند و هر کدام وظیفه ی خاصی را بر عهده دارند که ما در این مطلب فقط پروتکل های http و https را بررسی میکنیم.

از پروتکل های دیگر میتوانیم TCP ، IP ، UDP ، DNS ، PPP و… را نام ببریم که هر کدام وظیفه ی خاص خود را دارند.

هر پروتكل از يك ساختار ویژه برای ارسال و دريافت اطلاعات استفاده می کند و ترافيك مختص به خود را در شبكه ايجاد می نمايد .
پروتکل HTTP یا Hyper Text Transfer Protocol يكی از متداولترين پروتكل های لايه application است  كه مسئوليت ارتباط بين سرویس گیرندها و سرويس دهندگان وب را برعهده دارد .

تمامی وب سايت های موجود بر روی‌ اينترنت از پروتكل HTTP استفاده می نمايند . با اين كه پروتكل HTTP  با استفاده از پروتكل های ديگری نظير IP و TCP ماموريت خود را انجام می دهد ، ولی اين پروتكل HTTP است كه به عنوان زبان مشترك ارتباطی بين سرويس گيرنده و سرويس دهنده وب به رسميت شناخته شده و از‌ آن استفاده می گردد . در واقع مرورگر وب صدای خود را با استفاده از پروتكل HTTP به گوش سرويس دهنده وب رسانده و از وی درخواست يك صفحه وب را می نمايد.

پروتکل https مانند پروتکل http بین سرویس گیرنده (مثلا مرورگر وب) با سرویس دهنده (آپاچ یا IIS) ارتباط برقرار میکند اما تفاوت https با http در این است که https میان کلاینت کاربر و سرور وب اطلاعات را  رمز نگاری می کند و این رمز نگاری توسط certificate ای که آن سایت به شما می دهد اتفاق می افتد .

در واقع اگر از پروتکل http استفاده کنیم شخص سومی میتواند بین کلاینت کاربر و وب سرور قرار بگیرد و اطلاعات را قبل از ارسال شدن به وب سرور دریافت کند. به همین دلیل است که در درگاه های بانکی و … از پروتکل https استفاده می شود.

 

 

درباره ی کمال قره جه لو

دیدگاه ها

دیدگاه خود را به ما بگویید.

کلیه ی حقوق مادی و معنوی مطالب متعلق به سایت تکین وب می باشد و کپی برداری و بازنشر آن بدون ذکر منبع کاری غیر حرفه ای و غیر اخلاقی و قابل پیگرد قانونی خواهد بود.
کانال تلگرام تکین وب