تکین وب | آموزش برنامه نویسی
تکین وب | آموزش برنامه نویسی

آموزش جاوا اسکریپت

۱۵ مرداد ۱۳۹۴

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی اسکریپتی می باشد که در صفحات Html مورد استفاده قرار میگیرد و موجب افزاش پویایی صفحات وب میشود.

جاوا اسکریپت یک زبان سمت کاربر است و برخلاف php که سمت سرور بود اطلاعات در کامپیوتر کاربر تفسیر میشود و کد های ان برای کاربر قابل مشاهده است به همین دلیل نباید از این زبان برای اتصال به دیتابیس و سایر فعالیت های امنیتی سایت استفاده نمود.

برای شروع یادگیری جاوا اسکریپت ابتدا بهتر است به html و css تسلط کافی داشته باشید.

 

نکته : در بالا اشاره شد که جاوا اسکریپت یک زبان اسکریپتی می باشد ، زبان های اسکریپتی توسط مروگر به صورت خط به خط خوانده و اجرا می شوند ولی زبان هایی همچون زبان #C++ , VB , C و… ابتدا به صورت کامل توسط کامپایلر خوانده و بعد از اشکال زدایی اجرا می شوند.

Html صرفا برای نمایش نوشته ها ، فرم ها ، تصاویر و… مورد استفاده قرار میگیرد و نمیتواند در پاسخ به عملکرد کاربر واکنشی انجام دهد برای مثال نمیتوان تنها به کمک html فرمها را کنترل کرد و یا اینکه هنکام کلیک کاربر عمل خاصی را انجام دهد ولی این رویداد ها را میتوانیم به کمک جاوا اسکریپت به راحتی انجام دهیم.

کلیه ی دستورات جاوا اسکریپت در صفحات html درون تگ <script> قرار میگیرد

  < script type="text/javascript" >
     دستورات جاوا اسکریپت
    < /script >

زبان های اسکریپتی دیگری نیز وجود دارند که درون تگ <script> قرار میگیرند به همین دلیل باید با خاصیت type نوع زبان اسکریپتی مشخص شود به شکلی که در مثال بالا ملاحظه میکنید.

همانطور که میدانیدساختار کلی یک صفحه ی html به صورت زیر می باشد

 <html>

 <head>
 </head>

 <body>
 </body>

 </html>

دستورات جاوا اسکریپت هم میتواند در قسمت <head> و هم در قسمت <body> قرار بگیرد ولی این دستورات در هر کدام از قسمت ها کاربرد های مختلفی دارد.

اگر این دستورات در قسمت <body> قرار بگیرد به محض لود شدن صفحه اجرا میشود و خروجی دستورات قابل مشاهده است ولی اگر دستورات در قسمت <head> قرار بگیرد در محلی که برنامه نویس تعریف میکند اجرا خواهد شد برای مثال وقتی روی لینکی کلیک میکنیم دستورات جاوا اسکریپت موجود در قسمت <head> اجرا میشود. به عبارتی دستورات این قسمت به صورت کنترل شده می باشد.

اگر کمی با زبان های برنامه نویسی آشنایی داشته باشید باید بدانید که اگر دستورات درون یک تابع قرار بگیرد تا وقتی که تابع مورد نظر در محل مشخص فراخوانی نشود دستورات آن تابع اجرا نخواهد شد. دستورات جاوا اسکریپت قرار داده شده در قسمت <head> نیز به همین شکل است. در این قسمت دستورات بایستی در قالب توابع نوشته شود و با دستورات دیگری در قسمت <body> فراخوانی شوند.

 <html>
 <head>
  < script type="text/javascript" >
     function نام تابع ( )   {
      دستورات تابع
      }
    < /script >
 </head>

 <body>
 <a onClick="نام تابع ();" style="font-size:10px" href="#">متن لینک</a>

 </body>
 </html>

همانطور که در مثال بالا ملاحظه می کنید در قسمت <head> دستورات داخل یک تابع قرار گرفته است و در قسمت <body> این تابع فراخوانی شده است.

در مثال بالا دستورات جاوا اسکریپت تا وقتی که ما روی لینک تعریف شده کلیک نکنیم اجرا نخواهد شد.

 

نکته: ما میتواینم دستورات جاوا اسکریپت خود را درون یک فایل با پسوند js تعریف کنیم و به صورت زیر این فایل را در صفحه ی خود بیفزاییم

 <html>
 <head>
< script type="text/javascript" src ="نام فایل.js" >< /script >
 </head>

 <body>

 </body>
 </html>

این روش با نوشتن کد در خود صفحه ی html تفاوت خاصی ندارد و تنها برای جدا سازی کدهای html با کد های جاوا اسکریپت روش مناسبی می باشد.

 

جاوا اسکریپت همانند زبان php و بر خلاف html به حروف کوچک و بزرگ حساس می باشد و در صورت رعایت نکردن این موضوع در اجرای برنامه به مشکل خواهید خورد.

برای مثال متغیر show با متغیر Show متفاوت هستند و نمیتوانیم برای یک منظور از هر دو استفاده کنیم.

 

 

در ضمن اگر اینستاگرامی هستید حتما @Takinweb را فالو کنید

درباره ی کمال قره جه لو

دیدگاه ها

4 دیدگاه ارسال شده !

  1. احمدی فر گفت:

    سایتت تا به اینجاش خوب بوده .جاوا اسکریپت ادامه نمیدی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  2. محمد گفت:

    سلام . میشه خواهش کنم مقاله ای بزارید که راجع به زیباسازی سایت باشه . به من گفتن کدهاش تو سایت ها هست ولی پیدا نمیکنم.

  3. یونس گفت:

    مفید بود، ممنون

دیدگاه خود را به ما بگویید.

کلیه ی حقوق مادی و معنوی مطالب متعلق به سایت تکین وب می باشد و کپی برداری و بازنشر آن بدون ذکر منبع کاری غیر حرفه ای و غیر اخلاقی و قابل پیگرد قانونی خواهد بود.
کانال تلگرام تکین وب