تکین وب | آموزش برنامه نویسی
تکین وب | آموزش برنامه نویسی

آموزش زبان برنامه نویسی asp

دسته بندی : آموزش asp
۲۰ دی ۱۳۹۴

زبان برنامه نویسی asp که بر گرفته از عبارت مخفف شده ی Active Server Pages است یک تکنولوژی معرفی شده از سوی شرکت ماکروسافت است که برای طراحی صفحات وب سایت های داینامیک طراحی شده است.

فایل دستورات asp باید درون سرور های ویندوز ذخیره شود و همچنین پردازش این دستورات بر عهده IIS است.

یک فایل asp می تواند شامل کد های xml ، html و javascript و… باشد.

 

ما میتوانیم دستورات asp خود را در یک فایل با پسوند asp. ذخیره کنیم. دستورات asp این فایل در هنگام اجرا در IIS پردازش می شود و خروجی این پردازش را میتوانیم در مروگر خود مشاهده کنیم. با گفته های فوق نتیجه میگیریم که زبان برنامه نویسی asp یک زبان سمت سرور است.

برای پردازش دستورات asp لازم نیست نرم افزاری در محیط ویندوز خود نصب کنید. ماکروسافت در ویندوز های xp ، ویستا و سون و نسخه های بالاتر ویندوز نرم افزار IIS را تعبیه کرده و ما میتوانیم با فعال سازی IIS در ویندوز دستورات خود را پردازش کنیم.

برای فعال سازی IIS وارد کنترل پنل ویندوز شوید و روی Programs and Features کلیک کنید. در سمت چپ پنجره ی باز شده گزینه ی Turn Windows features on or off را بزنید و در کادری که مشاهد می کنید تیک گزینه ی Internet Information Services را فعال کنید و سپس ok را بزنید.

روش گفته شده برای فعال سازی IIS در محیط ویندوز سون به این شکل است و در ویندوز های xp و… ممکن است  قدری کتفاوت باشد.

 

یک اشتباه رایج در بین برنامه نویسان این است که زبان asp را با زبان asp.net یکی تلقی میکنند در حالی که این دو زبان، متفاوت از یکدیگر هستند.

Asp.Net بر پایه ی تکنولوژی .Net مایکروسافت ایجاد شده که بر این اساس کلیه ی زبان هایی که با این پلاتفرم (دات نت) سازگار هستند می توانند در ایجاد صفحات داینامیک Asp.net مورد استفاده قرار گیرند. برای مثال زبان هایی از قبیل #C , جاوا و …

 

در تکنولوژی دات نت کلا شکل نمایشی (صفحه بندی صفحات) از کد نویسی جداست و کاملا دو لایه ی مختلف را تشکیل می دهند. بدین ترتیب برنامه نویس قادر خواهد بود از یک شمای طراحی یا یک تکه کد در پروژه های مختلف بارها و بارها بدون کمترین تداخل و نیاز به تغییر و سازگاری استفاده کند که این بزرگترین برتری این تکنولوژی بر Asp کلاسیک می باشد که درآن برنامه نویس هر بار مجبور است میزان زیادی کد را به صورت دستی بنویسد.

همچنین پسوند فایل های asp به صورت asp. و پسوند فایل های Asp.Net به صورت aspx. می باشد.

 

درباره ی کمال قره جه لو

دیدگاه ها

2 دیدگاه ارسال شده !

  1. Milad گفت:

    مهندس کمال
    واقعا ممنون
    من که لذت بردم از اموزشتون
    من اموزش های شما رو دنبال میکنم

  2. محمد گفت:

    سلام روز بخیر
    قبلا ازتون دعوتتون کرده بودم برای عضویت
    در گروه جامعه وبمستران
    مهندس چرا نیومدی توی گروه
    خوشحال میشیم تشریف بیارید و دوستان دیگه تبادل اطلاعات داشته باشیم
    گروه جامعه وب مستر ها
    https://t.me/joinchat/DBhKUBJE3gUMxzABig66Ig

دیدگاه خود را به ما بگویید.

کلیه ی حقوق مادی و معنوی مطالب متعلق به سایت تکین وب می باشد و کپی برداری و بازنشر آن بدون ذکر منبع کاری غیر حرفه ای و غیر اخلاقی و قابل پیگرد قانونی خواهد بود.
کانال تلگرام تکین وب